Wat is het probleem?
Door verboden prijsafspraken betaalde je in de periode van 1996 t/m 2006 gemiddeld 10% te veel voor je televisie of computerscherm. Onder andere Philips, Samsung en LG verdienden hier onterecht vele miljoenen aan.
betaald
toestel
verboden prijsafspraken
Wat gaan wij eraan doen?
Samen met de Consumentenbond en de Stichting Aequitas Belangenbehartiging voeren wij een rechtszaak tegen Phillips om de schade gecompenseerd te krijgen. Want daar heb je recht op.
Niet alleen Philips, Samsung en LG, maar ook deze andere fabrikanten zaten fout:
Panasonic
Toshiba
Technicolor
Chunghwa
MT Picture Display
Meld je gratis aan via Claimservice
Het is nog steeds mogelijk om je aan te melden voor de Beeldbuisclaim. Via onderstaande knop word je doorverwezen naar de website van Claimservice.
Claimservice is een samenwerking tussen ConsumentenClaim en de Consumentenbond. Samen staan wij op voor consumenten die de dupe zijn geworden door bedrijven die hun machtspositie misbruiken. Wij zorgen dat je jouw geleden schade vergoed krijgt. Want samen sta je sterker! Om mee te doen aan de claim meld je je aan via Claimservice.

Rheza over de Beeldbuisclaim
“Ik vind het heel belangrijk dat andere mensen zich ook aanmelden bij de beeldbuisclaim. Hoe meer mensen, hoe meer massa en hoe groter de kans is op een succesvolle uitkomst. Het is belangrijk dat bedrijven zich realiseren dat klanten mensen zijn. En dat bedrijven niet alleen maar geld kunnen verdienen.”
Hoe werkt het?
Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meld je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage.
Meld je gratis en vrijblijvend aan
Dat kan met je e-mail en jouw persoonlijke gegevens. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.
Wij komen in actie
We gaan in gesprek, stappen naar de rechter of treffen een schikking. Om de kans op resultaat te vergroten, werken we samen met de Consumentenbond of andere partijen.
Je krijgt een vergoeding
Als we ons gelijk halen of tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een schadevergoeding. Behalen we geen resultaat? Dan betaal je niks. No cure, no pay dus.
De kans op succes
Op 7 november 2022 hebben we een eerste succes bereikt. De rechtbank in Oost-Brabant is het met ons eens dat Phillips hoofdelijk aansprakelijk is. Dit betekent dat Phillips aan consumenten ook de schade moet vergoeden die door andere fabrikanten is veroorzaakt.
Deze uitspraak is slechts één van de vele stappen. De rechter moet namelijk nog uitspraak doen in voorbeeldzaken die we in deze procedure mee hebben laten lopen.
Omdat de rechtbank geen collectieve uitspraak wilde doen, gaat de zaak nu verder in hoger beroep. De uitkomst daarvan zien wij met vertrouwen tegemoet.

Maria, jurist ConsumentenClaim
“Door de uitspraak die recent is gedaan door de rechtbank Oost-Brabant zien we onze kansen positief in. Wij gaan er alles aan doen om te zorgen dat gedupeerden schadevergoeding kunnen krijgen.”
Waar staan we nu?
In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie.
In deze periode vormden fabrikanten van computer- en TV beeldschermen een kartel en maakten onderling verboden prijsafspraken.
Miljoenen consumenten betaalden hierdoor – zonder dat zij het door hadden – teveel geld voor hun televisie of computerbeeldscherm.
Na een periode van onthullingen en rechtszaken doet de Europese Commissie een uitspraak.
De merken die betrokken zijn bij deze prijsafspraken – denk aan Toshiba, Phillips, LG – moeten de schade voor consumenten vergoeden.
ConsumentenClaim en de Consumentenbond gaan samenwerken om een compensatieregeling af te dwingen.
Phillips verliest het hoger beroep in de kartelzaak.
Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat de Europese Commissie terecht boetes van €509 miljoen heeft uitgedeeld voor het vormen van een kartel met verboden prijsafspraken.
Fabrikanten willen alleen niet meewerken aan een schikking en daarom starten we een bodemprocedure.
De procedure duurt lang, maar in 2022 komt er dan eindelijk een tussenuitspraak. Volgens de rechter is Philips hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekent dat Philips ook schade veroorzaakt door andere fabrikanten moet betalen. Aan de hand van individuele zaken moet de rechter nu de schade beoordelen. Voor de collectieve rechtszaak volgt hoger beroep.
De rechtbank oordeelt dat de Nederlandse rechter de procedure kan behandelen en staat geen vertraging van de procedure toe.
Veelgestelde vragen
Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meestgestelde vragen.
Jazeker, klik hier om je aan te melden.
Ja het is echt gratis. Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure no pay’. Als er geen resultaat voor jou wordt behaald, betaal jij niets. Je kunt je dus gewoon gratis aanmelden.
Nee. In eerste instantie meld je je gewoon aan met je persoonsgegevens. In je persoonlijke omgeving kun je dan later de benodigde documenten uploaden. Als je die nu niet bij de hand hebt, is dat geen enkel probleem en kun je je gewoon aanmelden.
Een beeldbuis, ook wel kathodestraalbuis genoemd, is het belangrijkste en duurste onderdeel van een kleurentelevisie of computerbeeldscherm. Een beeldbuis vormt signalen om tot een beeld.
Nee, dat is niet noodzakelijk. Ook voormalige bezitters van een toestel met een beeldbuis kunnen meedoen. Je moet wel kunnen bewijzen dat je de eigenaar bent geweest.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan hier voor het totaaloverzicht van veelgestelde vragen over de beeldbuisclaim.
Verzamel bewijsstukken
Om succesvol mee te kunnen doen moet je kunnen aantonen dat jouw kleurentelevisie of computerbeeldscherm is gekocht in de periode dat het kartel bestond (1996-2006). Verzamel daarom bewijsstukken voor jouw claim zoals een aankoop- en/of betalingsbewijs.
Bekijk het laatste nieuws
Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Beeldbuisclaim: in hoger beroep tegen de uitspraak
Hoe zat het ook alweer? Consumenten betaalden tussen 1996 en 2006 gemiddeld 10% te veel voor hun televisie

Uitspraak in de beeldbuisclaim
De rechtbank Oost-Brabant heeft ons in het gelijk gesteld met onze vordering om Philips hoofdelijk aansprakelijk te stellen.

Beeldbuisclaim: in hoger beroep tegen de uitspraak
Hoe zat het ook alweer? Consumenten betaalden tussen 1996 en 2006 gemiddeld 10% te veel voor hun televisie

Uitspraak in de beeldbuisclaim
De rechtbank Oost-Brabant heeft ons in het gelijk gesteld met onze vordering om Philips hoofdelijk aansprakelijk te stellen.
Oudere berichtgeving over deze claim vind je op deze pagina.