Er zijn te hoge kosten op je polis ingehouden
Woekerpolisclaim
In Nederland zijn er ruim 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Deze producten waren vaak gekoppeld aan een hypotheek of pensioen, waarop onterecht hoge kosten in rekening werden gebracht. Veel mensen hebben daardoor schade. Wij vechten voor compensatie. Wil jij dat ook?

Wat is het probleem?
Veel mensen sloten een woekerpolis af om te sparen voor hun pensioen of voor de aflossing van hun hypotheek. Zij kwamen echter bedrogen uit. Verzekeraars hielden namelijk te hoge kosten in op deze producten.
Daardoor leverden deze producten vele tienduizenden euro’s minder op dan was beloofd. Jouw pensioen valt hierdoor lager uit of je kunt jouw hypotheek niet volledig aflossen. Verzekeraars moeten die schade vergoeden.
Grote verzekeringsmaatschappijen werken onder verschillende merknamen. Klik hier om te zien welke merken en/of partners horen bij de grote verzekeringsconcerns.
Een rekenvoorbeeld
Jan de Vries is 55 jaar. Hij heeft 20 jaar geleden een hypotheek met een beleggingsverzekering afgesloten voor een bedrag van €130.000. Volgens het laatste waardeoverzicht is de waarde van zijn beleggingsverzekering slechts €29.000. Het ziet er dan ook niet naar uit dat hij over 10 jaar zijn hypotheek zal kunnen aflossen. Gelet op zijn leeftijd is het maar zeer de vraag of hij dan nog een nieuwe hypotheek zal kunnen afsluiten en of hij in zijn huis kan blijven wonen. De Vries zal in actie moeten komen om zijn verloren geld terug te krijgen.
Bekijk hier of je in het bezit bent van een woekerpolis. Mogelijk maak jij ook kans op compensatie.
Aanmelden voor deze maatschappij is niet meer mogelijk. Met deze maatschappij hebben we al een akkoord bereikt.
Aanmelden voor deze maatschappij is niet meer mogelijk. Op 27 juni 2017 hebben wij met Allianz een akkoord bereikt over een tegemoetkomingsregeling.
Je komt mogelijk in aanmerking voor compensatie. Meld hier direct aan!
Meld je gratis aan
Nieuw aanmelden voor de woekerpolisclaim met een Aegon of ASR polis is niet meer mogelijk bij ons.
Ben je al aangemeld? Dan kan je onze berichtgeving afwachten.
Wat zeggen klanten?


Robert over de woekerpolisclaim
‘’Ik ben tevreden over de manier waarop de claim is afgehandeld, maar ook de wijze waarop ik ben geïnformeerd door ConsumentenClaim. De ‘no cure, no pay’ basis was voor mij de reden dat ik me bij ConsumentenClaim heb aangesloten. Ik ben blij dat de procedure bij Kifid achter de rug is en dat ik mijn geld heb teruggekregen. Ik vind dat je recht hebt op het geld, het gaat namelijk om jóuw geld.’’
Hoe werkt het?
Wij werken op basis van ‘no cure, no pay’. Je meld je dus gratis bij ons aan. Stelt de rechter ons in het gelijk? Dan ontvang je een schadevergoeding. Daarvan krijgen wij een klein percentage.
Meld je gratis en vrijblijvend aan
Dat kan met je e-mail en wat persoonlijke gegevens. Je aanmelding is in een paar minuten geregeld.
Wij stappen naar de rechter
Dit doen we voor de Woekerpolisclaim samen met de Consumentenbond en de Vereniging Woekerpolis.
Je krijgt een vergoeding
Als we ons gelijk halen of tot een regeling komen waarbij wordt uitgekeerd, krijg je een schadevergoeding. Behalen we geen resultaat? Dan betaal je niks. No cure, no pay dus.
De kans op succes
We zitten er bij ConsumentenClaim bovenop met een heel team juristen. Inmiddels doen er meer dan 140.000 mensen mee met deze claim en zijn er al heel wat uitspraken gedaan. Daarmee zien we de kans op succes voor al onze klanten met vertrouwen tegemoet. Dit is wat onze vakjurist ervan zegt:


Maily, jurist ConsumentenClaim
“Helaas gaan dit soort procedures niet over één nacht ijs. We hebben inmiddels meerdere procedures tegen alle grote verzekeraars lopen. Een aantal rechtbanken hebben inmiddels een deel van onze vorderingen toegewezen. Daarom zien we de uitkomst van deze procedures met vertrouwen tegemoet.”
Waar staan we nu?
In de onderstaande tijdlijn vind je de belangrijkste gebeurtenissen tot nu toe voor deze claim. Klik de periodes open voor meer informatie. Bekijk hier de voortgang van de procedure per verzekeraar.
In deze periode werden er ontzettend veel beleggingsverzekeringen verkocht. Op veel van deze verzekeringen werden te hoge kosten ingehouden.
Uit onderzoek bleek dat deze verzekeringen erg duur en ondoorzichtig zijn. Tros Radar besteedt er aandacht aan en doopt de verzekeringen om tot woekerpolissen. Om De Ombudsman bij het Kifid doet een aanbeveling om tot een schadevergoeding te komen.
De Vereniging Woekerpolis.nl wordt opgericht. De eerste collectieve procedure wordt opgestart tegen Nationale Nederlanden, daarna volgen andere grote verzekeraars. Het Hof Den Bosch oordeelt in twee individuele zaken die door ConsumentenClaim zijn opgestart dat ASR de afnemers onjuist heeft voorgelicht en oneerlijke bedingen hanteert.
De Hoge Raad heeft naar aanleiding van vragen die door het gerechtshof in de zaak tegen Nationale-Nederlanden zijn gesteld, bepaald dat verzekeraars niet konden volstaan met het verstrekken van een minimale set aan informatie die in de wet was voorgeschreven. Het is volgens de Hoge Raad aan de rechter om te bepalen welke aanvullende informatie aan klanten verstrekt had moeten worden.
In de zaken tegen Nationale-Nederlanden en Aegon is op 26 september 2023 uitspraak gedaan door het gerechtshof Den Haag. Beide uitspraken zijn zeer positief voor de woekerpolisgedupeerden. Lees meer over de uitspraak en het verdere verloop van de procedure tegen Nationale-Nederlanden en Aegon.
De mondelinge behandeling in hoger beroep tegen Achmea vindt plaats op 8 november 2023. De verzekeraar deed een zogeheten wrakingsverzoek. Dat werd toegewezen door de wrakingskamer. Het gevolg is dat het gerechtshof 3 nieuwe rechters heeft moeten aanwijzen om de zaak in hoger beroep te behandelen. Hierdoor heeft de procedure vertraging opgelopen.
Op 29 november 2023 hebben ConsumentenClaim, de Consumentenbond, Wakkerpolis, Stichting Woekerpolisproces en Vereniging Woekerpolis.nl een overeenkomst bereikt met verzekeraar a.s.r. over woekerpolissen. Het betreft beleggingsverzekeringen van zowel a.s.r. als Aegon. De collectieve procedures tegen a.s.r. en Aegon worden stopgezet. Lees hier meer.
Veelgestelde vragen
Je vindt hieronder de antwoorden op de vijf meestgestelde vragen.
Nee, jouw vordering is niet verjaard. Dit komt omdat de Vereniging Woekerpolis.nl de verjaring collectief heeft gestuit. Als lid van de vereniging profiteer je daarvan. Aanmelden is nog steeds mogelijk.
Jazeker, klik hier om je aan te melden.
Deelname aan deze claim is op basis van ‘no cure, no pay’. Aanmelden is gratis. Als wij geen resultaat boeken betaal jij niets. Boeken we wel resultaat en komen we tot een regeling? Dan krijgen wij daar een percentage van. Voor deze claim bedraagt het percentage 10%.
Nee. In eerste instantie meld je je gewoon aan met je persoonsgegevens. In je persoonlijke omgeving kun je dan later de benodigde documenten uploaden. Als je die nu niet bij de hand hebt, is dat geen enkel probleem en kun je je gewoon aanmelden.
Vul altijd je verzekeringsmaatschappij en je polisnummer in. Heb je nog stukken beschikbaar? Upload die dan in je digitale dossier.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan hier voor het totaaloverzicht van veelgestelde vragen over de woekerpolisclaim.
Voorbeeldbrieven
Op deze pagina vind je gratis voorbeeldbrieven om te voorkomen dat je zaak verjaart, je rechten te behouden of stukken op te vragen bij jouw verzekeraar:
Modelbrief 2: Brief opvragen stukken
Behoud van rechten
Op de formulieren die jouw aanbieder gebruikt, kan een bepaling staan waarmee je afstand doet van jouw recht op schadevergoeding of de mogelijkheid om naar de rechter te stappen. Zo kan het gebeuren dat je onbedoeld door het insturen van een dergelijk formulier al jouw rechten verspeelt. Je kunt de zin ‘Ik doe geen afstand van recht en verleen u geen finale kwijting. Ik behoud me alle rechten voor.’ toevoegen aan het document wat je ondertekent.
Bekijk het laatste nieuws
Er zijn regelmatig ontwikkelingen rond deze claim. De meest recente nieuwsberichten over deze claim vind je hieronder. Wil je op de hoogte gehouden worden van dit soort berichten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Miljoenendeal met a.s.r. voor woekerpolissen a.s.r. en Aegon
ConsumentenClaim, Consumentenbond, Wakkerpolis, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces hebben een overeenkomst bereikt met verzekeraar a.s.r. over woekerpolissen. Het

In gesprek met Michael, Business Analyst
Hoe ben je bij ConsumentenClaim terecht bent gekomen en wat is jouw rol hier? “Tijdens mijn studie Bedrijfskundige

Miljoenendeal met a.s.r. voor woekerpolissen a.s.r. en Aegon
ConsumentenClaim, Consumentenbond, Wakkerpolis, Vereniging Woekerpolis.nl en Stichting Woekerpolisproces hebben een overeenkomst bereikt met verzekeraar a.s.r. over woekerpolissen. Het

Ook Aegon moet klanten compenseren voor woekerpolissen
Na de uitspraak van het gerechtshof Den Haag in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, heeft de rechter geoordeeld dat
Oudere berichtgeving over de woekerpolisclaim vind je op deze pagina.